وب سایت دانشجویاران :پایان نامه،مقاله لاتین با ترجمه،پروژه دانشجویی

پایان نامه اهميت مطالعه كردن دانش آموزان در تعليم و تربيت- رشته علوم تربیتی

۲۷,۰۰۰ تومان

پایان نامه اهميت مطالعه كردن دانش آموزان در تعليم و تربيت

تعداد صفحات : 99 صفحه 

فهرست مطالب : دارد 

فرمت  :  ورد (word )

دارای جامعه آماری

توضیحات

 

اهميت مطالعه و کتابخوانی در کودکان

اهميت مطالعه و كتابخواني در سنين پايين مورد تاثير قرار گرفته است ژاپني‌ها معتقدند كه مطالعه از دامان مادر آغاز مي‌شود بسياري از منابع موثق بر اين باورند كه بهترين راه ايجاد نسل مطالعه‌گر اين است كه كودكان طوري تربيت شوند كه افرادي مطالعه‌گر بار آيند مراكز و كتابخانه‌ها مي‌توانند در فعاليتهاي مربوط به پيشرفت مطالعه در افراد مفيد باشند معلم مي‌تواند مطالعه را به عنوان وسيله‌اي براي افزايش آگاهي و مهارت در دروس گوناگون به كودك معرفي كند تا او به مطالعه تشويق شود امروزه يكي از ملاك‌هاي مهم سنجش پيشرفت و تكامل و تمدن يك جامعه ميزان و مقدار مطالعة افراد آن جامعه در يك واحد زمان است متأسفانه در كشور ما برخلاف عصر پيشرفت فرهنگ و علم درصد افراد كتابخوان بسيار كم است به رغم فرهنگ ديرينه و پايداري كه از جامعه‌مان سراغ داريم اين روزها به دليل خوب جا نيفتادن فرهنگ كتابخواني در بين مردم، نتيجه‌اي را پيش روي داريم كه يكي از معضلات مهم به حساب آمده، بطوري كه كتاب يكي از ضروري‌ترين نيازهاي جامعه ناديده گرفته شده است جايگاهي كه اكنون كتابخانه در برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي نظامهاي پيشرفته جهان دارد با آنچه در مدارس ما وجود دارد مطابقت ندارد زيرا در نظامهاي پيشرفته كتابخانه و كتابخواني جزء برنامه‌هاي آموزشي و الزامي مي‌باشد و روشهاي درست مطالعه در ضمن آموزش دروس مختلف آموزشگاهها به يادگيرندگان آموخته مي‌شود ولي در كشور ما هنوز هيچ اقدام جدي در اين زمينه صورت نگرفته است.

اهمیت مطالعه کودکان در تعلیم و تربیت

مقدمه

علاقه به مطالعة كتاب كه ريشه در حس كنجكاوي انسان دارد امري فطري و هماهنگ با انگيزه‌هاي دروني افراد است و كم و بيش در تمام كودكان وجود دارد كودكان در صورتي كه در خانواده‌اي با هر موقعيت فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي باشند حداقل به تماشاي تصوير كتاب علاقه دارند اگر چه اين امر مي‌تواند سرآغاز علاقه به مطالعة كتاب در بزرگسالي شود اما به مرور زمان با توجه به موقعيت خانواده اين علاقه در دو جهت مختلف شكل مي‌گيرد در عده‌اي نگرش مثبت به كتاب رشد كرده و علاقه آنها روز به روز بيشتر مي‌شود تا آنجا كه طبق برنامة منظم و دقيق مطالعة كتاب را در برنامه روزانه خود جاي مي‌دهند و در عده‌اي نگرش منفي ايجاد مي‌گردد و آنچنان از كتاب گريزان مي‌شوند كه كتابهاي درسي را ميز براي كسب حداقل نمره قبولي مطالعه مي‌كنند و با كتابهاي ديگر هيچ رابطة دوستي و نزديكي ندارند از دلايل عدم استفاده از مطالعه را مي‌توان گفت در كشور ما هنوز هيچ اقدام جدي در اين زمينه صورت نگرفته است دليل اصلي اين بي‌توجهي را مي‌توان در اين ديد كه مطالعه هنوز در ايران يك موضوع جدي تلقي نشده و نياز به مطالعه هنوز براي مردم يك نياز واقعي به حساب نمي‌آيد.

نظر به اينكه گرايش و انگيزه به مطالعه در خانواده و از دوران كودكي شكل مي‌گيرد قطعاً براي يافتن علت اصلي ابتدا بايد سراغ خانواده و سپس به دنبال عوامل ديگر رفت كه به نوبة خود داراي اهميت ويژه‌اي هستند به همين دليل به عنوان يك معلم كه مي‌تواند در تشويق دانش‌آموزان به مطالعه مؤثر باشد تحقيقي را در زمينة تاثير مطالعات غير درسي در كمك به تحصيلي دانش‌آموزان دورة ابتدائي، موضوع پژوهش قرار داده تا قدم كوچكي در راه تعالي بخشيدن فرهنگ مطالعه در ميان آينده‌سازان كشور برداشته شود.

 

                                                                          فهرست مطالب

فصل اول  مقدمه تحقيق……………………………………………………………………………………………… ۲

۱-۱مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. ۳

۲-۱ بيان مسئله………………………………………………………………………………………………………… ۴

۳-۱ اهداف تحقيق…………………………………………………………………………………………………… ۵

هدفهاي كلي تحقيق………………………………………………………………………………………………….. ۵

هدفهاي جزئي تحقيق………………………………………………………………………………………………… ۶

۴-۱ اهميت موضوع تحقيق…………………………………………………………………………………………. ۶

۵-۱ فرضيه‌هاي تحقيق………………………………………………………………………………………………. ۸

۶-۱ تعريف عملياتي مفاهيم و متغيرها……………………………………………………………………………. ۸

الف) مفاهيم……………………………………………………………………………………………………………. ۸

ب) متغيرها…………………………………………………………………………………………………………….. ۹

فصل دوم  ادبيات تحقيق……………………………………………………………………………………………. ۱۰

۱-۲ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… ۱۱

۲-۲- تاريخچة شروع كتاب‌نويسي براي كودكان در ايران…………………………………………………… ۱۲

۳-۲ اشاره به مسئله كتاب و كتابخانه در ديگر كشورهاي جهان…………………………………………….. ۱۴

۴-۲ ادبيات كودكان و اهداف آن…………………………………………………………………………………. ۱۵

۵-۲ اهميت مطالعه……………………………………………………………………………………………………. ۱۷

۱-۵-۲ اهداف مطالعه:……………………………………………………………………………………………….. ۱۸

۲-۵-۲ انگيزه‌هاي مطالعه:…………………………………………………………………………………………… ۲۰

۳-۵-۲ روشهاي مطالعه:…………………………………………………………………………………………….. ۲۱

۴-۵-۲ تأثيرات مطالعه:……………………………………………………………………………………………… ۲۶

۵-۵-۲ ارتباط مطالعه و خواندن با دروس ديگر:………………………………………………………………… ۲۷

۶-۲ ويژگي و معيارهاي اساسي كتاب كودك:………………………………………………………………… ۲۸

۱-۶-۲ اهم مطالبي كه در خصوص قالب و محتواي كتاب كودك گفتني است عبارتند از:…………… ۲۹

۲-۶-۲ نكاتي در مورد چگونگي علاقمند كردن كودكان به كتابخواني:………………………………….. ۳۰

۷-۲ راههاي ايجاد عادت به مطالعه در كودكان………………………………………………………………… ۳۲

۸-۲ رغبتهاي مطالعه در كودكان و نوجوانان چيست؟…………………………………………………………. ۳۵

۹-۲ كتابخانه‌اي براي كودكان فراهم كنيم……………………………………………………………………… ۳۷

۱۰-۲ همكاري خانه و مدرسه:…………………………………………………………………………………….. ۳۸

۱۱-۲ نقش مطالعه در توسعة فرهنگي…………………………………………………………………………….. ۳۹

۱-۳ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… ۵۲

فصل سوم  روش تحقيق…………………………………………………………………………………………….. ۵۲

۲-۳ جامعة آماري…………………………………………………………………………………………………….. ۵۳

۳-۳ نمونه و روشن نمونه‌گيري…………………………………………………………………………………….. ۵۳

۴-۳ ابزار اندازه‌گيري………………………………………………………………………………………………… ۵۳

روائي و پايائي پرسشنامه…………………………………………………………………………………………….. ۵۴

۵-۳ روش جمع‌آوري اطلاعات……………………………………………………………………………………. ۵۵

۶-۳ روشهاي آماري تحقيق………………………………………………………………………………………… ۵۵

۱-۴ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… ۵۷

فصل چهارم تحليل يافته‌هاي تحقيق………………………………………………………………………………. ۵۷

پرسشنامه تحقيقي:……………………………………………………………………………………………………. ۶۰

۲-۴ طبقه‌بندي داده‌ها:……………………………………………………………………………………………….. ۶۱

۳-۴ اجراي آزمون آماري خي دو ( )…………………………………………………………………………….. ۶۳

۴-۴ بررسي وضعيت هر يك از فرضيه‌هاي تحقيق…………………………………………………………….. ۸۷

۱-۵ بحث و نتيجه‌گيري…………………………………………………………………………………………….. ۹۰

فصل پنجم  نتايج تحقيق…………………………………………………………………………………………….. ۹۰

۲-۵ محدوديتهاي تحقيق……………………………………………………………………………………………. ۹۳

الف) محدوديتهاي در اختيار پژوهشگر…………………………………………………………………………… ۹۳

ب) محدوديتهاي خارج از كنترل………………………………………………………………………………….. ۹۳

۳-۵ پيشنهادهاي تحقيق……………………………………………………………………………………………… ۹۳

منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………… ۹۵

 

 

شما شاید این را هم دوست داشته باشید